Reggeli rutin, tudatos életmód, "én-idő" alapok

Engedjétek meg, hogy megosszam veletek a reggeli és a napi 'rutinomat,  - bár nevezzük inkább menetrendnek - beszélek a nyugodt reggel feltételeiről és a napi általános szervezettségről, amik együtt a belépőkártya a mostanság divatos 'intentional living' vagyis tudatos életmódba.  Remélem, Neked is adhat egy kis inspirációt, mit érdemes becsempészni a reggeleidbe és a mindennapjaidba! Még biztosan beszélünk majd erről a témáról, ezúttal csupán a legfontosabb alappillérekre térek ki, amik megadják a napod "keretét" és segítenek Neked is tudatosan élni a mindennapjaid.




Személy szerint, sokáig nem voltam koránkelő, az utóbbi 2 évben rendszerint 10-11 óra fele keltem, ami elsősorban a munkámra vezethető vissza, hiszen éjfélig, vagy akár hajnali egyig is dolgoztam, és a 8 óra alvást nyilván igényli a szervezet.  Az utóbbi másfél éves vendéglátós munkaviszonyok  során természetesen felismertem, mennyire káros ez a fajta munkarend számomra, illetve, hogy rossz döntés volt tanulmányaimat ebbe az irányba terelni, és tulajdonképpen csak tengődtem napról napra, önfejlesztő, relaxációs, regeneráló idő nélkül. 

A felismerés után még hónapok teltek el, mire sikerült nappali munkába, 9-5es munkarendbe átállnom, hiába járt extra ideiglenes extra bonyodalmakkal és erőfeszítésekkel a költözés, új munkába állás folyamata, valamint a betanulás,  megtettem, mivel tudtam, hogy tovább nem szeretném ezt a mókuskerék rendszert az életemben, szükségem van önfejlesztő időre, hogy jobb jövő felé tarthassak, valamint, azzal is tisztában voltam, hogy a képességeim engedik, hogy egy nyugodtabb, előremutató munkát végezzek a kihasználó vendéglátás helyett.

Miután sikerült egy nappali munkát találnom, tudatosan próbáltam "egészséges" napirendet és szokásokat kialakítani. Üdítő változatosság volt a rendszer, ami az életembe került, ugyanakkor kelés és fekvés, idő magamra, regenerálásra, önfejlesztésre, úgymond, a fix munkarend megnyitotta a személyi növekedés lehetőségét.

Minderre, csak azért tértem így ki, mert fontos felismerni, azt, hogy ahogyan a mindennapjaidat töltöd, úgy fog elszaladni melletted az élet. Ha reggel felkelsz, elmész munkába, hazajössz és lefekszel, akkor az vitt téged előre bármiben, előremozdított a fejlődésben, hogy aztán egy-két év múlva ne ugyanígy teljenek a napjaid?

Érdemes odafigyelni arra, hogy tudatosan éljük mindennapjaimat.  Fontos alappillér az egészséges étrend napi szinten, rendszeres  
mozgás, némi idő magadra minden nap,  a hosszútávú testi-lelki egészségünk kialakításához - megőrzéséhez! 


#1 Nyugodt reggel, idő magadra, aznapi célok "tudatosítása" .

Reggelente általában szeretek fél órával  párom előtt felkelni, hogy legyen egy kis "me-time", illetve, mivel egy fürdő van, praktikus is nem egy időben kelnünk.  A szokásos fürdő látogatás után mindig egy csésze zöld/herba tea készítésével indítom. Amíg a teafű ázik, van pár percem, ilyenkor pl. van, hogy elmosogatom a tegnapról megmaradt tányérokat, hogy  munka után tiszta és stresszmentes lakásba térjek haza. Ha ez kész van, k
imegyek a teraszra 5 percet levegőzni, megtölteni a tüdőmet friss levegővel, és átgondolni az aznapi teendőimet. Mire fektessem ma a hangsúlyt? Mi az az egy dolog, ami a mai nap fő célja kell hogy legyen? Elmegyek munka után edzeni, esetleg főzök e aznap munka után? Ha kicsit lefrissültem a levegőn, bemegyek és 15 perc rövid tornát tartok, nyújtok egy keveset, egy kicsit átmozgatom a hátam, az este összement gerincet.  A torna alatt meditációt zenét hallgatok, esetleg komoly zenét, ami nyugtatja az elmét és segít a koncentrációban.  Ilyenkorra már iható hőmérsékletre hűlt a tea, egy-két perc alatt megiszom, utána pedig indulhat a nap.
A zöld tea egyébként köztudottan áldásos hatással van a metabolizmusunk elindításában és a koncentráció képességnek is jót tesz, ráadásul nincsen benne kalória sem.

Rengeteg minden belefér abba a fél órába és ez elég a nyugodt hétköznapok elindításához,  tehát senki nem takarózhat azzal, hogy nincs fél órája magára, hiszen elég egy kicsit korábban kelni, később lefeküdni, vagy pl. egy közelebb lévő munkahelyre váltani a napi ingázás elkerülése miatt. Próbálj meg bölcsen dönteni az idődről, hiszen az mindenkinek limitált. Ha egyszer felismered, hogy az idő pénz, és a pénz idő, onnantól másképp töltöd majd a mindennapjaid. 




#2 Mellőzd a telefonod és egyéb 
elektromos kütyüid a reggel. 


Kutatások kimutatják, hogy felkelés után érdemes egy órán és nem bekapcsolódnod. 


Ha reggel már impulzusok tömkelegével tömöd a fejed, ne csodálkozz, hogy nem tudsz koncentrálni majd a nap folyamán. Ha már reggel 50 hirdetés jött szembe veled a telefonodon, csodálkozol, hogy mennél shoppingolni és két kézzel szórni a pénzt? Ha már rögtön másokhoz hasonlíthatod magad reggel, hogyan akarsz  egészséges önképet kialakítani? A social media borzasztóan káros a mentális egészségünkre, folyamatosan impulzusokat kapunk és harmadik személyek alakítják a gondoltainkat, emellett, rengeteg idődet elveszi. Nekem, pl. nincsen személyes social media időm, le vannak kapcsolva az értesítéseim, nincsenek hírleveleim random cégektől, csak akikre valóban kíváncsi vagyok. Még ez a kevés telefonos értesítésem is frusztrál, mert azt érzem, megszabják, mivel töltsem az időm,folyamatosan ingerelnek valaminek a megtevésére/megvételére,  formálják a gondolkodásomat anélkül, hogy tudatosulna.

Ezt nem azt jelenti, hogy nem töltök időt a laptomonál. A blog nekem egy kikapcsolódási lehetőség, rendszerint egy 2 órás meditációt zene szól a háttérben, így dupla relaxáció, az említett egy óra limittel pedig el is érkeztünk a következő ponthoz:




#3 Ismerd fel az idényeid és szervezd meg az idődet, tervezd meg a napod, gondold át, mire szeretnél aznap időt szakítani és hogyan sikerült majd ez. Tarts időkorlátokat!



Mindenkinek vannak felelősségei. Kinek kevesebb, kinek több, legyen az munka, gyerek, háztartás, háziállat. Ezen kötelességek letudásával szabadidőhöz érkezünk - azt, hogy ezt mivel töltöd, a saját döntésed. Az első pontban, említettem, hogy a reggeli tea vagy levegőzés közben szeretem átgondolni a napomat - mit kezdek majd az estémmel, ha végeztem a munkában. 

Ha nem szervezed meg magad, csak tengődsz aznap, jó eséllyel nem leszel valami produktív, csupán teljesíted az elvárt minimumot, pl. a napi 7-8 óra munkádat. 
Péntek este, pl. szeretek blogozni, cikket írni, ránézek a social mediámra, hiszen aznap már kicsit fáradtabb vagyok és nem szeretnék aktívan pihenni. Hétfőn és szerdán ellenben, edzek munka után - ezek taktikus döntések: hétfőn az ember jó eséllyel punnyadtabb a megszokottnál a hétvégi kényelmeskedések miatt, az pedig kimutatott tény, hogy szerda éjfélkor vagyunk a legnyúzottabbak, így, ezt a két heti mélypontom próbálom egy kis edzéssel pozitív érzések felé elmozdítani. Kedden és csütörtökön általában főzök munka után, hogy legyen mit elvinnünk munkába a párommal.  Ezek csak példák, amikketl azt szeretném mondani, hogy ismerd fel  pl. a háztartásod igényeit, egyéni céljaidat és aszerint töltsd a szabadidődet. Ez a tudatos életmód mozgatórugója.

A második pontban említett 2 órás limit az aktuális tevékenysége MOTIVÁLNI FOG, hogy aktívan és produktívan végezd azt az akármit, amit reggel eldöntöttél. Tapasztalataim szerint ez a maximum 2 óra tökéletes mindenre - edzésre, egy cikk megírására, a kutya sétáltatása. 

#4 Tanulj meg "nem"-et mondani!

Ezt ugyan lehetne boncolgatni jó hosszan, de ahogy az előbb is összefoglaltam, meg kell tanulnod nemet mondani dolgokra. Mások elvárásaira, mások idényeire, másokmásokmások gondolatira.  Ezzel pedig kéz-a-kézben, tanuld meg magadat és a számodra igazán fontos néhány ember érdekeit, kívánságait előtérbe helyezni. Ez nem azt jelenti, hogy légy bunkó másokkal, fél-ismerősökkel vagy munkatársakkal, de nem ők az elsők az életedben és ezt fel kell ismerned. Ettől még kisegítheted őket egyszer-egyszer, hiszen mindenkinek jól jön a segítség, viszont ha tudod, hogy pl. nem lesz időd valamit megtenni, nem szeretnéd megtenni, vagy nincs (anyagi) kapacitásod megtenni, akkor ezt ismerd fel, ismerd be és mondd meg nekik : " ne haragudj, de nem tartok veletek az étterembe, nincsen rá keretem" vagy " ne haragudj de nem tudom ma elhozni a te gyerekedet is az oviból, ma sietünk valahová..." .  Nekem ez sokáig nagyon nehezen ment, mert alapból csak adniadniadni természetem van, így is lettem nevelve és rengeteg esetben inkább megtettem másoknak valamit és kicsesztem magammal, pl. órákkal később értem haza vagy extra bonyodalmakat vállaltam. Persze, beláttam, hogy nekem is 24 órám van egy napban, éppúgy mint neki, vagy nekem is minimálbérem van, mint sok mindenkinek és végesek a kapacitásaim.

Arról nem is beszélve, hogy hiába van meg nálam a jó szándék, ha aztán sose látom azt viszont. Szerencsére, nekem ezzel nem volt annyira problémám, mert felismerem, milyen az emberek valódi természete és ha látom, csak kihasználná azt valaki, akkor nem nyújtok neki kisujjat. Szeretném megtartani azt a kezet, hogy inkább azokat segítsem, akik valóban fontosan számomra. 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések

Facebook Like Box